Followers

Tuesday, October 12, 2010

SIFAT-SIFAT MUSLIM YANG ADA PADA ORANG KITA

Coretan kali ini akan berkisar tentang sifat-sifat Muslim yang baik yang ada pada orang kita khususnya masyarakat Malaysia... Secara sedar mahupun tidak, kita kena terima bahawasanya sejarah telah membuktikan bahawa sifat-sifat ini ada pada diri kita... tanyalah tok wan kita, tanyalah wan cu kita, tanyalah mak long kita, tanyalah pak ngah kita, tanyalah ibu ayah kita, sudah pasti mereka bersetuju bahawa rakyat Malaysia khususnya orang kita ini mempunyai sifat-sifat:

1. Suka beri salam

2. Mendoakan orang yang bersin

3. Suka menziarahi orang sakit

4. Turut serta menginringi jenazah bersama ahli keluarga arwah

5. Saling menasihati

6. Mengambil tahu orang yang kehilangan

7. Suka beri hadiah

8. Tahu dan hafal nama orang-orang di kampung masing-masing

9. Baik hubungan dangan masyarakat sekitar

10. Selalu berhubung dan ada rasa kebersamaan yang tinggi

11. Suka membantu melepaskan kesulitan seseorang

12. Suka menunaikan hajat saudaranya

13. Saling ziarah menziarahi dan berkunjung-kunjungan

14. Suka berdampingan dan bertanya khabar

15. Memudahkan orang yang dalam kesusahan

16. 'Simple' dan mudah didekati

17. Menepati janji

18. Pandai bergaul dan berbual

19. Lemah-lembut

20. Jujur dan amanah

21. Tutur kata manis dan beradab sopan

Sejak kebelakangan ini, sifat-sifat ini semakin pudar dikalangan orang-orang kita... walhal ini semua merupakan sifat-sifat yang baik... Mari semaikan semula sifat-sifat ini semoga sifat-sifat mulia ini akan dapat memuhibahkan suasana di negara kita ini...

Ayuh, bersama mempopularkan semula budaya warisan kita ini!

Monday, September 6, 2010

3 golongan disisi Allah

Allah s.w.t. cinta kepada tiga golongan dan tiga golongan dari mereka lebih dicintai iaitu:

* Allah s.w.t. kasih kepada orang yang bertaqwa dan kepada pemuda yang taqwa lebih dikasihi.
* Allah s.w.t. kasih kepada orang miskin, tetapi orang miskin yang memiliki budi pekerti mulia lebih dicintai.
* Allah s.w.t. kasih kepada orang yang tawadhuk (merendahkan diri) dan kepada orang kaya yang tawadhuk lebih dikasihi.



Rasulullah s.a.w. juga bersabda: ” Sesungguhnya Allah s.w.t. membenci tiga golongan tetapi benciNya kepada tiga golongan dari mereka lebih berat iaitu:

* Allah SWT membenci orang fasiq tetapi lebih dibenci adalah orang tua yang fasiq.
* Allah SWT membenci orang yang kikir (kedekut) tetapi lebih dibenci adalah orang kaya yang kikir atau kedekut.
* Allah SWT membenci orang yang sombong tetapi lebih dibenci adalah orang miskin yang sombong.


p/s : http://ahmadhuzaifahfauzi.blogspot.com/

Wednesday, August 4, 2010

Persoalan Imam Ghazali Kepada Anak Muridnya

1. Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia?

2. Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia?

3. Apakah yang paling besar di dunia?

4. Apakah yang paling berat di dunia?

5. Apakah yang paling ringan di dunia?

6. Apakah yang paling tajam di dunia?



Pada suatu hari Imam Ghazali berkumpul bersama-sama dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya beberapa soalan:


PERTAMANYA beliau bertanya apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :" Orang tua, guru, kawan dan sahabat". Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah benar tetapi jawapan yang paling tepat sekali bagi soalan ini ialah 'mati'. Sila rujuk surah Ali 'Imran ayat 185


KEDUANYA beliau bertanya apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :" negara China, bulan, matahari dan bintang". Lalu Imam Ghazali menegaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'masa lalu'. Walau dengan apa cara sekali pun kita tidak akan dapat kembali ke amasa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari mendatang dengan amalan soleh agar kita tidak sesal di kemudian hari nanti.


KETIGANYA beliau bertanya tentang apakah yang paling besar di dunia ini lalu muridnya menjawab: " Gunung, bumi, matahari". Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah tepat tetapi yang paling tepat ialah 'nafsu'. Maka kita mesti berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu mengheret kita ke neraka jahannam. Rujuk surah al-A'raf ayat 179


KEEMPAT beliau bertanya tentang apakah yang paling berat di dunia lalu murudnya menjawab :" Besi, gajah". Imam Ghazali mengatakan bahawa semua jawapan adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'menanggung amanah'. Segala tumbuhan, binatang, gunung ganang tidak sanggup memikul amanah tetapi manusia sanggup memikulnya ketika Allah meminta untuk memikul amanah khalifah di bumi. Manusia ramai yang rosak dan binasa kerana tidak mampu memikul amanah dengan baik akibat kecuaian dan kedegilan mereka dalam mengikut lunas yang telah ditetapkan oleh syarak.


KELIMA beliau menyoal tentang apakah yang paling ringan di dunia lalu muridnya menjawab :" Kapas, angin, debu dan awan". Imam Ghazali menyatakan bahawa semua jawapan yang diberi adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'meninggalkan sembahyang' kerana manusia sering mempermudah dan meringankan sembahyang disebabkan terlalu mementingkan urusan dunia.


KEENAM beliau bertanya tentang apakah yang paling tajam di dunia lalu muridnya menjawab :' Pedang". Imam Ghazali mengatakan bahawa jawapan itu adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'lidah manusia' di mana disebabkan lidah maka manusia suka menyakiti dan melukai perasaan orang lain sehingga berlakunya perbalahan dan perpecahan.


Sumber: tinta_mujahid

Friday, July 2, 2010

Jangan engkau kahwini wanita yang enam


Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ANANAH, yang MANANAH, dan yang HANANAH, dan jangan engkau kahwini yang HADAQAH, yang BARAQAH dan yang SYADAQAH.”

1- Wanita Ananah:-
Wanita yang banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau berpura-pura sakit.

2- Wanita Mananah:-
Wanita yang suka mengungkit-ngungkit terhadap suaminya. Wanita ini sering menyatakan seperti ini: “Aku membuat itu keranamu”.

3- Wanita Hananah:-
Wanita yang menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

4- Wanita Hadaqah:-
Wanita yang melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

5- Wanita Baraqah: -
1) Wanita yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya.
2) Wanita yang marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6- Wanita Syadaqah:-
Wanita yang banyak bercakap perkara yang lagha dan lagi membisingkan.

Sumber rujukan TS : Imam Al Ghazali

credit : http://ayid-manjaddawajada.blogspot.com

Tuesday, May 11, 2010

Hari Emak@satay zul

Assalamualaikum w.b.t.....
hampir seminggu tamat sudah final examku...sekarang riuh rendah dengan hari ibu...Alhamdulillah adik beradikku semua tak lupa akan hari ibu...tapi bagiku lagi bagus ingat dan hargai jasa ibu lebih dari ingat hari ibu...

Malam ahad bersamaan malam Hari Ibu, kak dan abg fadh belanja kami adik beradik yang masing2 ambik cuti mengejut untuk bersama-sama makan malam di satay zul untuk meraikan hari ibu untuk emak yang disayangi...

satay zul kuantan..petang dah booking tempat untuk 11 orang

emak kelihatan gembira dapat hadiah dan tak sabar nampaknya nak buka tuu..
tapi jauh di sudut hatinya gembira lagi melihat anak-anak nya berjaya dunia akhirat


eh ! mana satay nya...

Mak kami adik beradik sama sama ucapkan Selamat Hari Ibu...bagi kami semua setiap hari adalah Hari Ibu untuk emak dan Hari Bapa untuk abah....Terima Kasih kerana melahirkan dan membesarkan kami semua..

video

Wednesday, April 28, 2010

POSISI TIDUR YANG TERBAIK

Assalamualaikum... lama dah sudah tuan blog tak update blog ni kan sampai ada yang beritahu supaya update blog..terima kasih pada yang berkenaan...tidak update 'mungkin' disebabkan faktor final exam yang perlu didahulukan....kesempatan masa untuk menunggu paper seterusnya hari jumaat ni membuat hati tergerak untuk 'post new article' ...
Sebahagian besar dah tahu pasal posisi tidur ni kan lebih2 lagi yang kuat tidur comfirm2 dah tahu..hehe.. artikel ini forward dari blog arwah Fadhiri (MENCARI REDHA ALLAH)....blog yang penuh dengan pengisian agama untuk santapan rohani kita bersama...

POSISI TIDUR TERBAIK
Diriwayatkan daripada Barra’ bin ‘Azib r.a: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

Maksudnya: “Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu. (Hr Bukhari dan Muslim)

Hadis ini mengajar kepada umat Islam supaya baring pada lambung kanan. Adapun tidur dengan cara yang lain adalah seperti berikut:-

Tidur dengan meniarap

Dr Zafir al-Attar berkata:

“Seseorang yang tidur meniarap di atas perutnya selepas tempoh yang tertentu akan merasai kesusahan untuk bernafas kerana beratnya gumpalan belakang badan yang besar yang menghalang dada daripada meregang dan mengecut ketika menghembus dan menyedut nafas. Kedudukan seperti ini juga menyebabkan kesukaran pernafasan yang boleh mengganggu jantung dan otak.”

Pengkaji dari Australia telah menyatakan bahawa berlaku peningkatan kematian kanak-kanak kepada tiga kali ganda apabila mereka tidur meniarap dibandingkan jika mereka tidur di lambung kanan atau kiri.

Majalah ‘Times’ telah menyatakan bahawa kajian di Britain telah menunjukkan peningkatan kadar kematian mengejut kanak-kanak yang tidur meniarap.

Tidur meniarap adalah dilarang oleh Islam. Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan hadis dari Rasulullah s.a.w . Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda:

Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.” (Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:

Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah cara tidur ahli neraka jahannam.” (Hr Ibnu Majah)

Tidur menelentang

Dr Zafir al-Attar berkata:

Tidur menelentang akan menyebabkan pernafasan dengan mulut kerana mulut akan terbuka ketika menelentang disebabkan mereganngnya rahang bawah.

Sepatut dan seeloknya hidung yang bernafas kerana ia terdapat bulu2 dan hingus yang menyaring udara yang masuk dan banyaknya saluran darah yang disediakan untuk memanaskan udara.

Bernafas dengan mulut lebih menyebabkan seseorang itu terkena selsema di musim sejuk dan juga menyebabkan keringnya gusi yang akhirnya menyebabkan radang.

Tidur mengiring ke kiri

Tidur mengiring ke kiri pun tidak elok kerana jantung ketika itu dihimpit oleh paru kanan yang mana ia lebih besar dari paru kiri. Ini akan memberi kesan pada tugas jantung dan mengurangkan kecergasan jantung lebih2 lagi kepada orang yang sudah tua. Seperti mana perut yang penuh ketika itu akan menekan jantung.

Perbandingan diantara tidur mengiring ke kanan dan tidur mengiring ke ke kiri

Kajian yang telah menunjukkan bahawa makanan yang lalu daripada perut kepada usus berlangsung di antara 2.5 hingga 4.5 jam apabila orang yang tidur mengiring ke kanan. Manakala orang yang tidur mengiring ke kiri memerlukan masa di antara 5 hingga 8 jam bagi proses yang sama.

Tidur yang terbaik

Tidur yang terbaik adalah dengan kedudukan mengiring ke kanan kerana paru kiri lebih kecil daripada paru kanan. Ini menyebabkan jantung menanggung benda yang lebih ringan. Hati juga akan dalam kedudukan tetap stabil dan tidak tergantung. Perut akan bertenggek di atasnya dengan baik. Ini memudahkan untuk mengosongkan makanan dari perut selepas proses penghadaman.

Rujukan:

Mausuah al-I’jazil Qurani Fil Ulum wat Tib wal Falak
oleh Dr Nadiah Toyyarah,


p/s : jangan amalkan tidur gaya ini :-)


Thursday, April 15, 2010

75 pelajar UTHM catat rekod

BATU PAHAT 13 April –
Seramai 75 penuntut Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) mencipta
rekod mendayung paling lama menggunakan mesin latihan khas sehingga
mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Records.

Mereka mendayung secara berterusan selama 48 jam 34 minit
menggunakan dua mesin latihan sukan mendayung dalam program Cabaran
Rowing 1Malaysia UTHM.

Setiap penuntut mendayung dalam tempoh antara lima hingga 10
minit secara bergilir-gilir di pusat beli-belah Square One di sini
bermula 4 petang Sabtu lalu.

Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin
berkata, usaha yang dilakukan penuntut itu secara tidak langsung dapat
mempromosikan UTHM sebagai pusat kecemerlangan sukan untuk institusi
pengajian tinggi (IPT).

“Ini membuktikan sukan tidak berkubur di universiti
dan semakin menjadi budaya yang subur di UTHM.

“Sukan mendayung telah menjadi
tradisi di universiti terkenal luar negara termasuk Cambridge,” katanya
selepas menerima sijil pengiktirafan daripada Pengarah Projek Malaysia
Book of Records, Irene Liong di sini semalam.

Mohd. Noh berkata, penggunaan
mesin latihan Rowing Concept2 itu menyerupai aktiviti mendayung sebenar
dan jarak mendayung juga dapat diukur.

“Untuk mesin yang pertama
penuntut telah mendayung sejauh 652 kilometer, manakala mesin kedua 640
kilometer,” katanya.

Sementara itu, penuntut tahun satu Ijazah Sarjana Muda
Kejuruteraan Mekanikal, Ekhwan Eusop, 20, berkata, persiapan selama dua
bulan untuk mencipta rekod itu sangat berbaloi dan dia berbangga
kerana dapat mengharumkan nama UTHM.

“Selain mencatatkan rekod,
program ini dapat memupuk perpaduan kerana disertai penuntut pelbagai
kaum seperti Melayu, Cina, India dan etnik Sabah serta
Sarawak.

“Sukan
di universiti mungkin cara terbaik memupuk perpaduan kerana pelbagai
kaum belajar di sini,” katanya yang juga merupakan ketua publisiti
program tersebut.

Ekhwan berkata, program itu juga bertujuan membakar semangat
atlet-atlet UTHM bagi meneruskan kecemerlangan dalam sukan
mendayung.

“Tahun lalu UTHM mengungguli tujuh daripada lapan kategori
sukan mendayung yang dipertandingkan dalam Karnival Sukan Air Majlis
Sukan Universiti Malaysia (Masum) dan juara keseluruhan Kejohanan
Rowing Varsity Boat Race,” katanya.

dipetik
dari : http://www.utusan.com.my
/


p/s : tahniah
untuk 2 orang sahabatku (Mohd Najmuddin dan Amirul Hakim) yang turut
serta dalam cabaran rowing 1 malaysia ni...

Monday, April 12, 2010

Lagi Buang Anak

terkejut dan malu tengok muka depan surat khabar hari ini yang buat kali ke berapa entah tajuk buang bayi ni....

ape kejadahnya perkara sebegini berlaku tanpa ade rasa kemanusiaan dalam diri ibubapa berkenaan(ayat wan kamaruzaman) ....kenapa perkara begini berulang ..apakah sanggup kita tengok hari hari keluar berita sebegini di dada akhbar...


"duhai ibubapa, kemana pergi sifat kasih sayangmu terhadap anak yang ingin mengenal dunia.. begitu tergamak engkau membuang anak bagaikan sampah yang tiada nilai... tidak fikirkah engkau bahawa binatang yang tiada akal pun tidak sanggup melakukan sedemikian rupa.. syabas ku ucapkan kepada ibubapa yang berwajah manusia tapi sebaliknya ..........?????jawablah engkau dihadapan anak mu di muka kelak"


p/s : mungkin perkara yang berlaku ni menunjukkan tanda-tanda akhir zaman makin hampir...apabila banyaknya berlaku perzinaan dan secara langsung bayi juga akan juga banyak berada dalam tong sampah agaknya

Monday, April 5, 2010

Kenangan Bersamamu

alhamdulillah tamat sudah belajar fizik untuk sem 2 ni...sebanyak banyak penghargaan diberikan kepada Dr Zaidi Embong yang bertungkus lumus, berhempas pulas, bersungguh sungguh, dan sewaktu dengannya selama mengajar fizik untuk 2 sem ni....

potong,potong,potong (wimax)

Secret Recipe Pt Raja

Sunday, March 14, 2010

Syabab Musafir Kasih

buat julung kalinya dalam hidup membeli novel(Syabab Musafir Kasih) .tak pernah pernah pun beli sebelum ni....ni semua gara-gara dari novel Sultan Muhammad Al-Fateh yang memberi kesan mendalam untuk terus membaca novel yang dapat memberi pengajaran dan tauladan buat diri ini....(haha ayat koya)...



Novel ini pun di syorkan mysis ...Semalam semangat ke Popular kat BP Mall nak cari novel ni, kalau dah cari sure la jumpa tu pun the last one yang tinggal... nanti dah abis baca saya akan rumus pasal novel ni k...

SYABAB lahirmu bagaikan tak berharga
kau anak desa, yatim tak berbapa
kesusahan hidup mendesakmu berdikari

dalam keliru kau mencari identiti diri

ketulusan jiran mengajarmu kehidupan

cabaran berterusan berbuah kematangan
wahai SYABAB
ketekunanmu mengoborkan cita cita
s
emangatmu bak api marak menyala

kau pemuda harapan
sinar menantimu di hadapan
bebaskanlah pemuda

dari belenggu kejahilan
kau mampu berlari kencang

mencipta gelombang

ayuh , SYABAB


(Fatimah Syarha Mohd Noordin)
penulis novel
"Syabab Musafir kasih"

Sunday, February 28, 2010

CAmPiNg At Ledang(SaGiL)WAterFaLL






Location : Camping to Sagir Waterfall atTangkak
Target : release tension, team work, test kete sape paling laju, cari makan.n etc
Time : 11 am(d rancang)1pm(yang terjadi) - 11.30pm


Malas nak bercerita panjang..dalam keadaan letih taip sambil pejam mata itu laa kelebihan yang aku ade..hahah..

Trip ke ledang rancang sem lepas lagi. Alhamdulillah ape yang di rancang menjadi kenyataan pada sem2 ni...

melibat kawanrakan kelas aku walaupun ade 2 3 orang yang tidak dapat ikut atas sebab2 tertentu dengan syarat2 tertentu..huuh..



Pada permulaan ade sedikit masalah transportation yang menyebabkan 2 marshall lewat setangah jam...hampir putus asa, tapi kekuatan masih ade....


tepat jam 4 sampai di kaki gunung, singgah sebentar ke rumah puteriku iaitu puteri gunung ledang untuk bayar parking kereta(rm2) dan cas sekepala(rm1)....puteri cekik kedarah pengunjung yeee......

dengan happy,suka, riang dan gembira(sinonim je tuu)...masing2 senyum sampai ke telinga dapat mandi ...ade yang mcam baru first jumpa air , ade yang nak jadi duyung laa nak jadi tugu peirngatan pun adee...MasyaAllah....




Dah puas berendam...mkan kejap roti Cik Sorlinaz sdn bhd yang sponsor kononya menyebabkn port air terjun dirampas oleh set set pakcik yg datang bagai orang muda untuk mandi...hahah
..

pukul 7 makan makanan yang tersohor di muar = mee bandung muar...letih makcik kedai nak wat mee bandung untuk 16 orang...skali lada jerok pun abis..mujur x kene cas ...(pelahap blake set set ni...)



sembahyang di masjid ...dan gimik acara penutup dihidang dengan bunga api...yang paling mahal kos nak buat untuk kawan kwan sekalian...





jam 11.30 pm sampai Kolej Kediaman Perwira, kami disambut oleh pak dan mak guard...

terima kasih pada semua atas segala kerjasama, yang tak pergi insyallah aku harap korang dapat bagi sedikit masa untuk kita merapatkan hubungan antara kita semua....Next trip maybe ke Pekan pahang..hahahaha

wasalam

Saturday, February 27, 2010

Takut Hantu

Memandangkan sekarang hangat di media cerita seram atau bahasa lembutnya cerita hantu, tergerak jari jemari ingin buat review pasal makhluk yang kononnya dipanggil HANTU.

BUkan untuk buat sinopsis filem niyang rapik ke puaka di tebing sungai ke hantu unite the movie ke...kenapa takut hantu?

"ahmad teman aku ke tandas jap boleh?aku takutlah."

"solat tahajud? Tak nak lah! Takut r nak pergi ambil wuduk ."

"aku tak nak laa jadi warak sangat, takut hantu pangkat tinggi datang kacau.

hahaha dialog mcm ni memang dah biasa nak pula dalam kalangan pelajar asrama. Seolah-olah menjadikan hantu sebagai alasan dan halangan untuk berbuat sesuatu kebaikan..



sebagai remaja muslim, kita memang perlu beriman dengan kewujudan makhluk halus seperti jin, iblis dan syaitan kerana kewujudan makhluk2 ni jelas dinyatakan dalam al-Quran dan hadis.

Rasa takut itu lumrah tapi bila rasa takut itu menghalang kita daripada lebih takutkan Allah swt, mka ketika itu aqidah kita telah dinodai. Secara tidak sedar kita telah mensyirikkan Allah dengan perasaan takut pada makhluk selain Allah

Kita dapat lihat sekarang mentaliti kanak-kanak dan golongan remaja cuba dimanipulasi oleh pihak media mengenai hantu dan natijahnya mereka akan semakin takut pada hantu, bukannya semakin takut pada Allah.

jadi , peranan ibubapa supaya dapat mengawal rancangan televisyen supaya anak-anak tidak dijamu dengan rancangan yang boleh merosakkan mentaliti mereka ke arah makhluk yang kononnya bergelar HANTU....

'Dekatkan hati dan diri kepada Allah Yang Maha Berkuasa , insyallah Iblis dan Syaitan pula sedaya upaya menjauhkan diri dari kita yang takutkan Allah melebihi segala.

Wednesday, February 24, 2010

Satu Pemberian Penuh Makna


"Wahai Sultan Murad(ayahanda Muhammad al-Fateh),
bukan Tuanku
yang membebaskan kota Konstantinopel,
tetapi anak
yang di dalam buaian itu(Muhammad al-Fateh)

~Syeikh Syamsuddin Al Wali~



Alhamdulillah syukur dapat rehat seminggu di rumah bersama keluarga dan kehadiran teman baru di rumah(Muhammad Arfan Haziq bin Muhammad Fadhullah).. Dengan lahirnya Mohd Arfan ,kini aku dah pun bergelar pakcik...


Untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang anak, pemimpin keluarga dan seorang pakcik, buku
"Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Konstantinopel' dihadiahkan ikhlas dari my sister {suhaijah razali}...terima kasih yup atas buku yang insyallah akan dimanfaatkan ...

"jadilah seperti Sultan Mahmud yang menjadikan
Nabi Muhammad SAW sebagai idola utama"
~Suhaijah Razali~










KASPERSKY INTERNET SECURITY 2010



zaman sekarang bukan setakat virus manusia je yang tapi lagi sakit ade plak virus komputer....kompom kompom dah siapa yang ade lappy tu beware tentang virus ni....tapi setakat beware tak jadi kene ade usaha jugak ....

so kat sini SUPERB Excellent antivirus Kaspersky Internet Security 2010 dapat menolong korang ...

dengan hanya mengeluarkan pulus RM35 JE korang dah boleh dapatkan antivirus free JAckie Chan lagii....

kenapa murah?
opss murah bukan sebab PIRATE tapi murah sebab saya hanya jual LICENSE KEY nye sahaja...tapi jangan risau installer akan dibekalkan sekali....

ni bukti dan testimoni pelanggan :


untuk keterangan dan berminat sila email ke wan2say@gmail.com atau boleh menggunakan komen box

Monday, February 22, 2010

--Sahabat--


Berdetik hati ni teringat kenangan bersama sahabat seperjuangan di zaman persekolahan....Realiti kehidupan di asrama begitu berbeza dan mencabar ... Tersilap pilih kawan akan bawa di kepada kejahilan...Hanya doa yang mampu ku pohon agar dapat bertemu bersama sahabat yang dapat membantu dan membimbing aku ke jalan benar. Alhamdulillah sepanjang 2 tahun aku bertemu dan bersama sahabat yang kebanyakannya baik akhlaknya.

Sahabat, selama 2 tahun kita bersama mencari ilmu sebagai bekalan masing untuk terus maju..selama 2 tahun kita saling menasihati tanpa berkecil hati kepada sesiapa...

Sahabat, teringat aku pada waktu-waktu akhir perpisahan, raut wajah nampak ceria, terlindung sebalik hati suatu kesedihaan....aku menerima setiap pertemuan ada perpisahan dengan redhanya..'

Sahabat, kini masing-masing membawa diri mengikut haluan yang dipilih...perginya sahabat tidak hilang kesan tapak untuk dijejak...Bertegur laa kalian supaya hubungan sahabat sejati kekal abadi....



p/s kepada sahabat semua sila tinggalkan jejak anda untuk kemudahan sahabat2 kita yang lain menhubungi anda....



Sunday, February 21, 2010

Q&A FAKTA


Nampak macam soalan ni senang, tapi bila tanya comfirm ternganga mulut tak dapat jawab....fakta ini patut kita tahu untuk menambah ilmu...so selamat tanya dan jawab untuk diri sendiri ye..

1. Apakah nama parlimen Quraisy?
Dar al-Nadwah , sebagai tempat berkumpul dan berbincang para pembesar Quraisy. dibina oleh moyang Nabi s.a.w, Kusai bin Kilab

2. Siapakah orang yang memburu Rasulullah s.a.w semasa Baginda berhijrah, demi merebut ganjaran 100 ekor unta?
Suraqah bin Malik

3. Masjid yang dibina oleh Rasulullah s.a.w?
Masjid Quba' di Madinah

4. Apakah surah surah yang bermula dengan 'Alif La Mim'
Surah Al-Baqarah, Ali Imran, Al-Sajadah, Al-Rum, Luqman, dan Al-Ankabut

5. Orang pertama yang meminum air zamzam ialah?
Ismail a.s

6. Siapakah isteri Rasulullah yang disebut Jibrail sebagai 'shawwamah wa qawwamah'(wanita yang rajin berpuasa dan solat)
Hafsah binti Umar


credit : majalah SOLUSI

Sunday, January 24, 2010

RENUNGAN BUAT DIRIKU

review kali ni lebih untuk mengingati empunya diri ni yang masih lagi banyak kelemahan dan kekurangan.... dimana 17 kriteria lelaki soleh yang aku baca dalam sebuah artikel yang dihantar ke rumah...

17 kriteria lelaki soleh:
  • sentiasa taat kepada Allah SWT dan Rasulullah s.a.w
  • jihad fisabilillah adalah program hidupnya
  • mati syahid adalah cita2 hidup yang tertinggi
  • sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah
  • iklas dalam beramal
  • kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya
  • sangat takut kepada Allah dan ancamannya
  • selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya
  • zuhud dalam dunia tetapi tidak meninggalakannya
  • solat malam manjadi satu kebiasaanya
  • tawakal penuh kepada Allah dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah
  • selalu bersedekah sama ada dalam kelapangan mahupun sempit
  • menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah antara mereka
  • sangat kuat memegang amanah janji dan rahsia
  • pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling koreksi sesama ikhwan dan penuh tawaduk kepada Allah
  • kasih sayang dan penuh pengertian kepda keluarga...
masyAllah betapa jauh nyer diri aku ni dengan kriteria2 lelaki soleh ni....bukan senang untuk capai tahap soleh kerna setiap perbuatan hanya kerana Allah ......

"Ya Allah betapa lemah nya hambamu ini untuk menjadi hamba yang soleh dan taat padaMu, Ya Allah engkau kuatkan iman ku supaya aku dapat menjadi lelaki soleh disisiMu kelak"
aminn

Saturday, January 9, 2010

™Tak suka tapi baik™

Hampir seminggu kuliyah start, sem ni mungkin menjadi sem yang seronok kot sebab subject elektrik dah muncul. Mase sem 1 dulu kebanyakan nyer subject di sekolah menengah yang di advanced kan je. Tu jadi boring sebab name tajuk still sama tak nak dah modify sikit name , kimia kat sekolah kimia juga laa kat Universiti.
Dalam happy sampai melompat tak turun2 ade gak tersepit tak suka kat subjek elektif yang batch saya dapat. Nak tak nak kene laa relapaksa ambik " Elektronik Perubatan" yang mane untuk sem ni tajuk kene belajar medical fisiologi. Tengok perkataan 'medical' tahu doh sedare dengan biologi. sekolah dulu tak ada la plak ambik biologi ni..hah

Jadi bile pikir2 kan balik setiap apa yang berlaku dah tentu ade hikmah. Allah tu Maha Mengetahui dan Berkuasa. Ini la ayat biase untuk ajar hati ini redha dengan ketentuanNya. Dalam Surah Al-Baqarah ayat 216 :

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Ayat ni la banyak mendidik hati ni untuk cube meredhai apa yang berlaku... Manusia akan terus leka tanpa peringatan..